czwartek, 31 sierpnia 2017

Powtórka z wakacji

Szkolne wakacje dobiegają końca i właśnie z powodu zamykania tego etapu, proponuję powtórkę słownictwa z facebooka, które pojawiało się w okresie wakacyjnym na fanpage'u. Dla tych, którzy obserwują fanpage to świetna okazja do powtórki, natomiast dla osób, które jeszcze go nie śledzą, będą nowe treści :)

Na końcu wpisu link do Quizletu, czyli elektronicznych fiszek, gdzie można przećwiczyć cały materiał. Zebrały się 23 pojęcia. 



GRUPY WYRAZÓW

Zaczynamy od kociaków, rodziny kotowatych czyli FELINE  /fiː.laɪn/. 'Feline' to też koci, np. wygląd albo cechy. Do członków kociej rodziny zaliczamy:
LYNX /lɪŋks/ czyli rysia,
WILDCAT /ˈwaɪldˌkæt/ żbika,
CHEETAH /ˈtʃiː.tə/ geparda,
JAGUAR  /ˈdʒæɡ.ju.ər/  jaguara
PUMA /ˈpjuː.mə/ to oczywiście puma, ale w wersji amerykańskiej użyjemy słowa COUGAR /ˈkuː.ɡər/


Inny zestaw powiązanego ze sobą słownictwa też dotyczy zwierząt :) VERTEBRATES ˈvɜː.tɪ.brəts/ to kręgowce
Do kręgowców (przy okazji powtórka z biologii;) należą:
MAMMALS /ˈmæm.əls/ ssaki,
REPTILES /ˈrep.taɪls/ gady,
BIRDS /bɜːdz/ ptaki,  (uwaga na wymowę, często słyszę nieprawidłową)
FISH /fɪʃ/ ryby - tutaj uwaga, w liczbie mnogiej nie dodajemy 's'!
AMPHIBIANS /æmˈfɪb.i.əns/ - płazy 

CONFECTIONER'S - to cukiernia, sklep cukierniczy. Ci, którzy kojarzą grafikę ze słodkimi babeczkami, na pewno pamiętają...:)  Możemy też użyć słowa CONFECTIONERY.
Konfekcja za to, to (ready-to-wear) clothing.
Cukier puder to CONFECTIONER'S SUGAR, albo POWDERED SUGAR. W wersji brytyjskiej ICING SUGAR.

SŁÓWKA SOLO 

REDCURRANT /ˈredˌkʌr.ənt/- czerwona porzeczka 
Słówko pojawiło się na FB z okazji imieninowego pieczenia:)

ENHANCE  /ɪnˈhɑːns/ polepszać,poprawiać
To słowo pojawiło się przy okazji filmiku z lifehackami dla gotujących. 
Przykład: You can enhance your listening skills by watching youtube videos. Możesz poprawić rozumienie ze słuchu oglądając filmiki na youtubie. 
Przy okazji, tutaj pisałam gdzie w internecie można ćwiczyć słuchanie ze zrozumieniem. 

RUN OUT OF STH - wyczerpać się
Przykład: I'm running out of petrol, I need to fuel up. Kończy mi się benzyna, muszę zatankować. 

PLAY DATE  to wcześniej umówione spotkanie dla dzieci. Również pisane łącznie PLAYDATE. Warto wiedzieć, że samo 'date' może oznaczać spotkanie, niekoniecznie randkę. 


IDIOMY


FOR KEEPS - na zawsze
Wnikliwi obserwatorzy zauważą, że idiom pojawił się już kiedyś na blogu, dokładniej w idiomowym wpisie z Desperate Housewives. Także dla niektórych podwójna powtórka!:)
Przykład: I want this teddy bear for keeps! Chcę tego misia na zawsze!

LOSE ONE'S GRIP - tracić kontrolę nad sytuacją, grunt pod nogami
Przykład: He lost his grip when they found out that he was lying. Stracił grunt pod nogami, kiedy się dowiedzieli, że kłamał. 

GO OFF THE DEEP END - bardzo się rozgniewać, stracić panowanie nad sobą
Przykład: Ann went off the deep end when her boyfriend left her. Ann straciła panowanie nad sobą, kiedy zostawił ją chłopak. 



Słownictwo z dzisiejszego wpisu znajdziecie na Quizlecie. Na liście są słówka, które dobrze znasz? Nic nie szkodzi, te znane można usunąć na swoim quizletowym koncie. Jak dostosować zestawy pod siebie pisałam ostatnio, link TUTAJ


Jak Wam się podoba taka forma powtórki? 

5 komentarzy:

  1. Mega sprawa z tym quizletem! Jeśli to nie jest czasochłonne to więcej takich prosimy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz - dzięki temu wiem, że to się przydaje i na pewno będzie więcej! :)

      Usuń
  2. Agnieszko, a co myślisz o korzystaniu z fiszek (papierowych lub aplikacji telefonicznych typu fiszkoteka.pl), w których nie uczysz się pojedynczych słów, a całych zdań/sekwencji? Czy taka nauka albo powtarzanie, Twoim zdaniem, ma sens?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem jak najbardziej za nauką całych fraz, jednak co do całych zdań to już zależy. To znaczy; jeśli ktoś lubi naukę całych zdań i widzi efekty, to może to być najprostszy wyznacznik, żeby to kontynuować, o ile celem językowym jest, na przykład, umiejętność szybkiej reakcji na sytuacje.
      Myślę, że dużo zależy od indywidualnych preferencji, celu, ale też poziomu. O jaki konkretnie by chodziło? I czy powtarzanie to tylko nauka zdań ze słuchu, czy wchodzi też w grę łączenie różnych sprawności? Do fiszkoteki nie mogę się odnieść, bo nigdy nie korzystałam.

      Usuń
  3. Bardzo przydatny artykuł :) Ostatnio dość intensywnie edukujemy synka jeśli chodzi o język angielski. Z chęcią, będę śledziła Twój blog :) Miłego weekendu!

    OdpowiedzUsuń