wtorek, 13 maja 2014

Let's have some pun - Part 1

W dzisiejszym wpisie bohaterem będzie pun czyli gra słowna, której celem jest przekaz humorystyczny za sprawą dwóch lub większej ilości znaczeń ukrytych w danym słowie lub wyrażeniu albo za sprawą  podobieństwa lub tego samego brzmienia wyrazów.

To co dla nas jest często kłopotem w nauce j. angielskiego, czyli wieloznaczność słów, dla osób anglojęzycznych jest czystą frajdą, dlatego doceńmy teraz to co czasem może nas zniechęcać - enjoy! :)   

Na początek 6 puns z objaśnionymi zwrotami:

1. I stayed up all night to see where the sun went, and then it dawned on me.

dawn /dɔːn/- świtać
dawn on sb - zaświtać komuś w głowie


                                         Źródło zdjęcia

2. I used to have a fear of hurdles, but I got over it.

hurdles /ˈhɜːdl/ - płotki (sport.), przeszkody
                            - problemy
get over -  przejść, przedostać się nad (w sensie dosłownym) 
                -  rozwiązać coś np. problem


                                          Źródło zdjęcia


3. I’m reading a book about anti-gravity; it’s impossible to put down.

put down - położyć
not put a book down  - nie móc się oderwać od książki


                                          Źródło zdjęcia


4. I wondered why the football was getting bigger, and then it hit me.

hit - uderzyć
hit sb - nagle sobie uświadomić


                                          Źródło zdjęcia


5. I couldn’t quite remember how to throw a boomerang, but then it came back to me.

come back - wracać
come back to sb   -  przypominać sobie


                                          Źródło zdjęcia


6. I worked in a paperless office once; everyone avoided the toilets.

avoid - unikać
paperless - skomputeryzowany

Przyrostek -less  tworzący przymiotniki zwykle zmienia znaczenie wyrazu w kontekście braku czegoś. Np fruitless oznacza 'bezowocny', harmless  'nieszkodliwy', homeless 'bezdomny'. 
Analogicznie możemy dosłownie przetłumaczyć słowo paperless (jednak w tym przypadku znaczenie dotyczy systemu, który przechowuje dane na komputerach, zamiast na 'papierze') ;).


                                          Źródło zdjęcia



*Nauczyciele mogą użyć puns np. na początku lekcji jako rozgrzewki rozcinając zdania na pół, tak aby uczniowie łączyli w pary prawidłowe zdania. 


Jak podobają się Wam takie gry słowne? Może macie jakieś swoje ulubione? :)



                           
                                                        
bear hands - gołymi rękami

3 komentarze:

  1. ...haha, możliwe :) Chociaż ja w ten sposób o tym nie pomyślałam :)
    Dzięki za odwiedziny, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę fajne :P Będę częściej odwiedzać Twojego bloga, bo zapowiada się ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń